Thursday 5 March 2015

KENCING MANIS SEMASA HAMIL

Bismilah...

Di entry ni saya nak share pengalaman saya ada kencing manis semasa hamil (GDM). Semasa mengandungkan anak ke-3 (2014) saya di sahkan ada kencing manis. Dua ank sebelum ni Alhamdulilah xde kencing manis..Klu ikut keturunan mak & ayah saya memang ade kencing manis..huhu

Memang takut la bila dapat tau kan.. kena control makan.. yg paling boring nak g check BSP sebulan skali, kadang2 2 minggu skali..naik boring dah la sehari 4x g klinik ambil darah..Esok nya plk kena pergi lg jumpa doctor tuk review result BSP tu.. memang penat la ulang alik g klinik dgn bawa badan yg dh sarat..Hihi tp Alhamdulilah setiap kali check up bacaan normal..Nak tau ape yg saya ambil tuk kawal kencing manis saya baca entry ni sampai habis yea 



 Sepanjang kehamilan saya mengamalkan Set Hamil Shaklee. Disini saya nak kongsi dalam set hamil ni ade supplemen yg baik untuk pesakit kencing manis semasa hamil yg mane saya sendiri consume.





ESP Soy Protein Isolate Powder sangat sesuai untuk ibu hamil yang mempunyai kencing manis atau diabetes. Ini kerana Index Glisemik nya sangat rendah iaitu hanya 39 dan lebih rendah dari beras perang. Dengan pengambilan ESP Shaklee badan lebih mudah dan cepat menukarkan gula tersebut kepada tenaga dan juga mengelakkan hypoglicemia. ESP dapat memberi rasa kenyang dan juga tenaga berpanjangan.



B-Complex Shaklee adalah vitamin B lengkap bersama FOLIC ACID. Jika anda mempunyai kencing manis dan merancang untuk hamil, ambil asid folik tambahan (5 miligram setiap hari) semasa anda sedang mencuba hendak hamil dan pada tiga bulan pertama kehamilan.

Mengambil asid folik tambahan akan mencegah bayi anda daripada kecacatan kelahiran seperti spina bifida yang disebabkan oleh tiub saraf yang tidak tertutup dengan baik.



Vita-Lea adalah multivitamin lengkap dengan zat besi yang diperlukan oleh ibu hamil. 
Ia mempunyai sistem penyerapan bioaktif bagi memastikan peningkatan penyerapan asid folik kritikal.


Alhamdulilah kencing manis saya terkawal hanya kena jaga pemakanan & konsisten ambil supplemen shaklee. Sekali sekala makan juga manis tapi kadar sedikit je la.. 



Ni bacaan BSP saya setiap bulan.. hihi x pernah kena pen merah..sekali sekali makan juga la kuih manis2




Kencing Manis semasa mengandung sgt bahaya kalau tidak dikawal. Jom kita lihat apa kesannya kepada ibu dan bayi.

  • Mudah mendapat jangkitan pada faraj
  • Berisiko menghidap diabetes untuk sepanjang hidup nya
  • Luka bersalin akan lambat sembuh jika menghidap kencing manis
  • Berisiko bersalin secara pembedahan atau cesarean kerana saiz bayi akan terlebih besar



Kesan Penyakit Kencing Manis kepada Bayi Dalam Kandungan 


  • Risiko bayi meninggal semasa dalam kandungan 
  • Kelahiran bayi secara pre-mature atau pra-matang
  • Apabila bayi menjadi terlalu besar akan mengalami kesukaran semasa bersalin
  • Berisiko tinggi untuk menjadi obesiti dan penghidap kencing manis 
  • Masalah kesihatan selepas bersalin seperti hipoglisemia (gula rendah) dan juandice atau demam kuning
  • Kecacatan kelahiran adalah lebih tinggi dalam kelahiran diabetes berbanding kelahiran biasa

Mesti mommies biasa dengar mencegah adalah lebih baik dari merawat kan? So adalah lebih baik jika kita memastikan tahap gula dalam darah dikawal dengan baik. Ini akan mengurangkan risiko masalah kesihatan bertambah bagi diri dan bayi kita.



Berminat untuk dapatkan Set Hamil terutama untuk ibu yang ada kencing manis boleh contact saya:


Your Shaklee Independent Distributor;
 Hazirah Hassaim : ID 1097397 
 Tel/SMS/WhatsApp : 014-3845174 
 FB : www.facebook.com/hazirah hassaim

   Cod area JB..Post keseluruh Malaysia 











No comments:

Post a Comment